ترکیب عناصر سنتی و مدرن در بازسازی ساختمان

آن چه که در بازسازی ساختمان یک مغازه قدیمی مورد اهمیت قرار دارد، رسیدن به ترکیبی هوشمندانه و ظریف از عناصر و ابزار سنتی و مدرن  است . در ادامه قصد داریم به ارائه نکاتی کاربردی در زمینه چگونگی بازسازی هوشمندانه یک مغازه ساعت فروشی قدیمی بپردازیم.

*به گذشته نگاه کن ،به جلو حرکت کن: اهمیت توجه به گذشته از آن جهت است که نشانگر هویت و اساس کار ماست. ما در هر نقطه ای که باشیم باید به گذشته و تاریخچه اثر مورد نظر نگاه کنیم تا به درک درستی از نقطه آغاز و هدف آن دست پیدا کنیم. توجه به سیر تکاملی اثر- در این مورد خاص صنعت ساعت سازی- از آغاز تا امروز و تغییروتحولاتی  که در طول زمان داشته می تواند در تعیین جایگاه و هدفی که باید به آن برسیم به ما کمک کند.

میراث و سنت به واسطه هویتی که به کار می دهند موجب تمایز یک اثر از دیگری می شوند و کاری منحصربه فرد را شکل می دهند.اما نکته ای که باید در بازسازی ساختمان به آن توجه کرد این است که تلفیق عناصر سنتی و مدرن  در بازسازی و طراحی دکوراسیون داخلی باید به گونه ای باشد که در نهایت نتیجه به دست آمده در جهت رفع نیازها و متناسب با سلیقه انسان امروز باشد.

صنعت ساعت سازی پیشینه تاریخی دارد و از زمان های گذشته به ما رسیده است ولی مشتری در دنیای مدرن زندگی می کند و محیطی را برای خرید می پسندد که انعکاسی از دنیای امروز باشد. دکوراسیون مغازه باید به گونه ای باشد که روح زندگی در آن جریان داشته باشد و این حس به مشتری القا نشود که به  دنیای مردگان پا گذاشته است.

یکی از مهمترین تغییراتی که در بازسازی ساختمان یک مغازه قدیمی باید انجام شود به روز کردن سیستم نورپردازی آن است. به طوریکه سراسر سالن باید نورپردازی شود نه فقط قفسه ساعتها. این کار باعث می شود فضا روشن تر و رنگ محیط مناسب تر شود و وقتی ساعتی از قفسه خارج شود در نور محیط بدرخشد.

از جمله نکات مورد توجه در ترکیب عناصر سنتی و مدرن در بازسازی ساختمان این است که:

در طراحی قفسه ها آنچه باید در نظر گرفته شود این است که قفسه ها با حفظ جلوه آنتیک و قدیمی خود ویژگی های خاص و کاربردی امروزی را داشته باشند.

نحوه فضاسازی: وقتی شما از فضای کافی برخوردار هستید، فضاسازی مغازه باید به گونه ای باشد که ترکیبی از فضاهای کاربردی بدست دهد. بعضی افراد تنها برای تماشا وارد مغازه می شوند و قصد خرید ندارند یا ممکن است مشتری فرصت کافی نداشته باشد و بخواهد چند سوال کوتاه بپرسد. پس دکوراسیون مغازه نباید به گونه ای باشد که مشتری برای صحبت با شما ناگزیر به نشستن روی صندلی باشد. باید فضای کافی هم برای قدم زدن و هم برای نشستن دور یک میز و گپ زدن با مشتری یا نوشیدن یک فنجان قهوه وجود داشته باشد.

به یاد داشته باشید عاملی که در دنیای تجارت امروز باعث موفقیت شما می شود ایجاد دلیلی است قانع کننده که انسان امروز را برای ساعتی از دنیای جذاب اینترنت و تکنولوژی دور کند تا وارد مغازه و فروشگاه شما شود و لحظاتی خاص و به یاد ماندنی را تجربه کند.

 

تهیه و ترجمه: تحریریه گروه معماری و دکوراسیون داخلی شاه توت

منبع مقاله: http://www.watchpro.com

اجزا و عناصر دکوراسیون منزل 2


دکوراسیون داخلی اتاق خواب و تاثیر آن در دکوراسیون منزل

تعریف اتاق خواب و عملکرد آن: فضای اتاق خواب در زمره ی فضاهای خصوصی یک خانه به شمارمی آید که فرد ساکن در آن به دلیل مالکیت بسیاری از عناصر موجود در این قلمرو، نسبت به آن احساس تعلق خاطر و تملک دارد. چیدمان و طراحی دکوراسیون داخلی این فضا باید برای یک فرد، محل مناسبی برای استراحت،فراغت از فشارهای ناشی از کار روزانه، تفکر، رسیدگی به کارهای شخصی و ... را فراهم آورد. اما در کنار عملکردهای یاد شده و با توجه به ویژگیهای بهره برداری از آن (سن، شیوه ی معیشت و ...) و امکانات فضا (مساحت، نور، تهویه و ...) این محدوده کارکردهای جنبی دیگری را نیز در دکوراسیون منزل در بر می گیرد.

ملاحظات طراحی و دکوراسیون داخلی اتاق خواب: اتاق خواب باید در قسمتی از خانه طراحی شود که از محدوده های پر سروصدایی مثل آشپزخانه و نشیمن دور باشد تا خلوت صوتی مناسبی برای آن فراهم بیاید. از نظر مکان یابی در خانه و نحوه ی قرارگیری، این فضا باید به نحوی باشد که از خلوت بصری مناسبی برخوردار باشد.

الف) اتاق خواب باید به وسیله ی «در» از دیگر فضاهای خانه و دکوراسیون منزل جدا شود و بهتر آن است که در ورودی اتاق خواب رو به فضاهای ارتباطی مانند راهرو و یا هال ارتباطی گشوده شود.

ب) در طراحی خانه و دکوراسیون منزل ، برای خانواده هایی که ساختار آنها مشخص است، باید توجه داشت که اگر بچه ها در سنین خردسالی هستند بهتر آن است که اتاق والدین در مجاورت اتاق خواب بچه ها قرار بگیرد و اگر بچه ها در سنین نوجوانی هستند، حتاالامکان اتاق خواب والدین از دیگر اتاق خواب ها جدا و با فاصله ی معقول باشد تا ایجاد مزاحمت به کمترین میزان خود برسد.

پ) هر اتاق خواب باید گنجایش لازم برای قرار دادن و چیدمان مناسب دکوراسیون داخلی حداقل وسایل مورد نیاز را داشته باشد.

ضوابط اندازه گذاری اتاق خوابها در رابطه با اجزا و عناصر دکوراسیون منزل :

الف) اندازه های افقی (پهنا و عمق) اتاق خواب باید با احتساب اندازه ی وسایل و چیدمان مناسب دکوراسیون داخلی و فضای لازم جهت حرکت آزاد انسان و نظافت اتاق تعیین شوند. در هرصورت هیچ یک از اندازه های افقی اتاق خواب نباید از 4/2 متر برای اتاق یک نفره، 7/2 برای اتاق دو نفره و 3 متر برای اتاق والدین و اتاق چند منظوره کمتر باشد.

ب) حداقل سطح مجاز اتاق چند منظوره در واحدهای مسکونی که بیش از دو اتاق دارند، در صورتی که کمد ثابت دیواری پیش بینی شده باشد، 12 مترمربع است. این مقدار برای اتاق والدین 6/10 مترمربع، برای اتاق خواب دو نفره 9 مترمربع و برای اتاق خواب یک نفره 7 مترمربع می باشد و در صورتی که اتاق خواب فاقد فضای پیش بینی شده برای کمد ثابت دیواری باشد، لازم است به حداقل مساحت اتاق خواب های یک نفره مقدار 6/0 مترمربع و برای اتاق های خواب دو نفره ی والدین و اتاق چند منظوره مقدار 2/1 مترمربع افزوده شود.

پ) در هیچ شرایطی ارتفاع اتاق خواب در هر نقطه ای از سطح اتاق، نباید از 1/2 متر کمتر باشد.

ضوابط مربوط به نورگیری و نورپردازی دکوراسیون منزل و تهویه ی اتاق خواب:

نورگیری و تهویه ی هر اتاق خواب، باید به گونه ای مستقل از فضای باز، ایوان یا حیاط خلوتِ مرتبط با فضای باز صورت پذیرد. در صورتی که نورگیری و تهویه ی اتاق خواب از طریق حیاط خلوت محدود یا پاسیو انجام شود، رعایت شرایط زیر ضروری است:

نورگیری از حیاط خلوت کاملا محصور، حداکثر برای شش طبقه می تواند صورت گیرد. مساحت حیاط خلوت باید حداقل 12 مترمربع باشد و عمق آن در مقابل پنجره ی اتاق خواب باید حداقل 3 متر باشد. برای حیاط خلوت هایی که در شمال ساختمان قرار می گیرند، این عمق را می توان تا 2 متر کاهش داد.

 

منبع: سایت دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی فضای اداری

به دلیل فناوری جدید اطلاعات و روشهای نوین کار، امروزه شکل های سازماندهی متفاوتی در دکوراسیون داخلی فضای اداری به چشم میخورد: از اتاق های شخصی تا اتاق های بزرگ و دفاتر بزرگتر همچون پروژه گروه هلندی MVRDV که تقریبا تمام ساختمان را در بر می گیرد. چیدمان دکوراسیون بزرگترین قسمت دفتر کار، به خصوص موسسات بزرگ، بانک ها و مراکز بیمه، استاندارد هستند و مبلمان نیز از کاتولوگ های مرتبط اداری انتخاب می شود. باید افزود که مبلمان در ادارات با تأمل انتخاب شده اند. سرمایه گذاران نیز جای عمده اثر را می گیرند و ساخت محصولات را امکان پذیر می سازند که به واسطه ساختار قطعات و مبلمان، متوسط تقاضاهای استفاده کنندگان مورد توجه است.

این امر در موسسات اقتصاد نوین که در تمام نقاط دنیا گسترده شده است، متفاوت است: تغییرات مداومی که با نظم روز پیش می روند. اما محدودیت های اقتصادی در آثار جدید به خلاقیت در دکوراسیون اداری و طراحی داخلی ختم می شوند. راه حل های اصلی و اجرا شده توسط ابزار و وسایل ساده و اندک را می توان در ساختمان های قدیمی صنعتی و انبارهای سانفرانسیسکو، نیویورک و برلین شرقی پیدا کرد.

تنوع در رنگبندی نیز نسبت به جذابیت خام ساختمان های قدیمی یک کنتراست جذاب ایجاد می کند. در کنار راه اندازی اینترنت، فعالیت های دفاتر مهندسی، یا آژانس های ارتباطات به خاطر چیدمان و دکوراسیون داخلی سنتی که به وسیله ابزار ساده و مهندسی شکل میگیرد، مثل آژانس تبلیغاتی KMS در مونیخ، خیره کننده هستند. چیدمان جدید و مواد آن بیشتر از مصالحی مانند پشم و فولاد و بتن خام، کنتراستی بسیار چشمگیر با سالن نگهداری کامیون ها خلق می کند که در آغاز قرن بیستم بسیار ظریف بنا نهاده شده است.

"فرانک او گهری" یکی از چیدمان های بسیار خیره کننده و تماشایی اش را با ایجاد یکی از ساختارهای تشکیل یافته از بازتاب های فلزی که در محوطه به کار رفته است، برای مبلمان اداری و دکوراسیون داخلی "دی جی بانک و پاریزه پلاتز" در برلین اجرا کرده است. افکت شگفت آور و موفق تری از ساخت بیرونی بنا، با نمای ساده سنگی روزنه دار اجازه کشف آنچه در درون وجود دارد را نمیدهد.

با مقالات و پروژه های دکوراسیون منزل ، دکوراسیون مغازه ، بازسازی ساختمان ، دکوراسیون رستوران و فست فود ، دکوراسیون اداری و تجاری و ... با ما همراه باشید.


منبع: سایت دکوراسیون داخلی شاه توت

دکوراسیون منزل - پنت هاوس ترای بکا

پنت هاوس ترای بکا

چیدمان مبلمان ، دکوراسیون داخلی و تبدیل فضای پنت هاوسی که در خیابان سنگفرش شده ی ترای بِکا قرار داشت به محیطی دلپذیر و هنرمندانه، پروژه ی موفق دیگری بود که در کارنامه ی سوابق خواهران حریری ثبت شد. این خانه ی دو طبقه، با مساحت 280 متر مربع، در سال 1930 در طبقه ی دوازدهم یک ساختمان مسکونی ساخته شده بود. این پنت هاوس یک سکوی 50 متر مربعی در بام و یک پنجره ی نورگیر در فضای ورودی دارد و علاوه بر آن، نور زیادی هم از سایر پنجره های بزرگ آن به داخل اتاق ها تابیده می شود.

هدف طراح دکوراسیون داخلی در این پروژه تنها مبله کردن ساختمان با اصول صحیح دکوراسیون منزل و زیبایی شناسی مورد پسند کارفرمای هنردوست بود که مایل بود در محلی با پلان باز زندگی کند و ورودی رسمی آن، گویای فضای گالری مانند خانه باشد.

دکوراسیون-منزل-پنت-هاوس

ورودی وسیع خانه با سه دیوار مجزا، پذیرای مهمانان و وارد شوندگان به خانه است. یک دیوار خاکستری تیره در مقابل آن قرار دارد که در پشت این دیوار، فضای آشپزخانه تعبیه شده است. تصویر بزرگی از عکاسی پیتر لِک تحت عنوان "جریان بی پایان" و نیمکتی تندیس وار از چوب قهوه ای سوخته با روکش چرمی، اولین اِلِمان های هنرمندانه ای است که در بدو ورود به خانه دیده می شوند. در ایندکوراسیون منزل ، یک کمد شرقی، که متعلق به مجموعه ی صاحب خانه است، در مقابل دیوار کرم و دو مجسمه ی دو متری از مجموعه ی فیلیپس، به سبک کارهای جاکومتی، در مقابل دیوار سبز رنگ گذاشته شده است.

از دیگر خصوصیات این طراحی دکوراسیون داخلی هنرمندانه این است که در بالای فضای ورودی، یک پنجره ی نورگیر ، نور و گرمای لطیفی را به داخل هدایت می کند. پس از خوش آمد گویی این آثار هنری زیبا، وارد فضای نشیمن و پذیرایی می شویم. تفکیک این دو فضا به صورت بصری و حسی، با الیاف، رنگ ها و متریال هایی است که در هر کدام از آنها استفاده شده و فضای باشکوه و صمیمانه ای در فضای خانه ایجاد کرده است. مبل L شکل بزرگ در نشیمن روکشی پارچه ای دارد که به رنگ بنفش بادمجانی است و با چندین کوسن ابریشمی و رنگین تزئین شده است. یک مجسمه ی شیشه ای اثر جیمی هریس روی یک میز قهوه خوری فندقی رنگ، که پولیش کرم خورده، گذاشته شده است. شومینه ای از سنگ مرمر در دیوار اصلی نشیمن و دو گلدان شیشه ای، که اینها نیز کار هریس هستند، روی طاقچه ی بزرگ و سنگینی از چوب گردو، در بالای آن قرار گرفته است. در ورای دو پنجره ی بزرگ فرانسوی در طرفین شومینه، تراس را میتوان دید.

دکوراسیون-منزل-پنت-هاوس

دکوراسیون-منزل-پنت-هاوس

وجود تراس به وسعت اتاق نشیمن افزوده و دکوراسیون منزل را به فضای بیرون از محیط بسته ی خانه با پوششی از تخته های چوبی در دیوارها و سکو کشیده است. طراحی فضای سبز تراس شامل باغچه ای چمن کاری شده است که به گیاهان بامبو، درخت تاک و گلهای سرخ آراسته شده و کنج آرامش بخش و مقدسی را در میان برج های بلند و هیاهوی شهری نیویورک ایجاد کرده است. پلکانی که در دکوراسیون داخلی گالری ورودی پنت هاوس قرار دارد، مسیر دسترسی به طبقه ی پایین و فضاهای خصوصی خانواده است که شامل اتاق بزرگ صاحب خانه و متعلقات آن با مبلمان و کمدهای سفید لاکی، اتاق کودک و اتاق پیانو/نشیمن می شود.

یک کتابخانه نیز در زیر پلکان طراحی شده است. اتاق تلویزیون/خانواده، در طبقه ی بالاست و دو کاربری دارد: والدین، اوقات فراغت، و مهمانان، شب را در آنجا سپری می کنند.

دکوراسیون-منزل-پنت-هاوس

 منبع: دکوراسیون داخلی شاه توت

منبع: مجله هنر معماری 26 به نقل از تیم طراحی حریری و حریری