استخرهای سرپوشیده

استخرهای سرپوشیده و زیبای زیر، لذت شنا در زمستان را زیر سقف و به دور از سرما زنده نگه می دارند. اکثر ما در زمستان به استخرهای سرپوشیده عمومی پناه می بریم، ولی تعدادی از ما هم این شانس را دارند که چنین استخرهایی را به عنوان بخشی از دکوراسیون داخلی خانه خود داشته باشند.
 
 استخرهای سرپوشیده و زیبای زیر، لذت شنا در زمستان را زیر سقف و به دور از سرما زنده نگه می دارند. اکثر ما در زمستان به استخرهای سرپوشیده عمومی پناه می بریم، ولی تعدادی از ما هم این شانس را دارند که چنین استخرهایی را به عنوان بخشی از خانه خود  و حتی در بازسازی ساختمان داشته باشند.
این استخر جالب با شیشه و نور پس زمینه داخل استخر، محیطی آرام و زیبا پدید آورده است.
 

این استخر را شاید در رویاهایتان هم نبینید، سقف تاقی آن به زیبایی نقاشی شده است و یک صدف دریایی هم در انتهای استخر تعبیه شده است.

 

در این استخر که ترکیبی از سبک ایتالیایی و مدیترانه ای است، اصلاً نمی دانیم اول کجا را نگاه کنیم. طراحی سقف کاذب فیبر-اپتیک آن آسمانی گرگ و میش را شبیه سازی می کند.

 

فواره، سرسره آبی، تخته شیرجه، آشپزخانه با دکوراسیون داخلی کامل و تلویزیون، از این استخر کامل تر چه می خواهید؟

 

پنجره های متعدد، سقف آبی رویایی و تزئینات دکوراسیون منزل و جلوه های دیگر این استخر وسیع، حالتی تجملی به آن داده است.

 

این استخر با سرسره توکار ما را یاد مناظر دکوراسیون داخلی خانه های سفید سانتورینی در یونان می اندازد.

 

استخر مرداب مانندی با جزئیاتی همچون آبشار، سرسره و آکواریوم، در خانه های لوکس و اعیانی یافت می شود.

 

 


اگر شما از آن دسته افرادی هستید که بیشتر به فضاهای آرام و ساکت اهمیت می دهید، و رنگ های روشن و نور زیاد را دوست دارید، این استخر با سلیقه شما می خواند.

 

رسمیت غیرمنتظره این استخر چشم را نوازش می دهد. ردیف لوسترها شیک در طول استخر، زیبایی بیشتری به بازسازی ساختمان و دکوراسیون منزل آن داده است.

 

در این استخر هم می توانید شنا کنید و هم بسکتبال بازی کنید.

 

شومینه در انتهای استخری شبه آتریوم مانند این استخر، یکی از جلوه های اصلی آن محسوب می شود.

 

این استخر پرنور هم با معماری صنعتی پیشرفته ای به شکل چهارچوب و دکوراسیون داخلی زیبا محاصره شده است.

 

الوارها و دیرک ها در طراحی سقف کاذب این استخر ساده، به آن جلوه خاصی بخشیده اند. انعکاس آنها بر روی سطح آب استخر هم زیبایی مضاعف می آفریند.

 

این استخر کلمه “غار” را دوباره تعریف می کند. گیاهان استوایی و دیوارهای سنگی و نورپردازی زیبا، این استخر را از بقیه جاهای خانه متمایز می کند.

 

استخر سرپوشیده اولیمپیا سوئیم هال در مونیخ آلمان، که برای المپیک ۱۹۷۲ ساخته شد احتمالاً شگفت انگیزترین استخر سرپوشیده روی زمین است که حالا به روی عموم مردم باز است.

در مطالب آینده با ما همراه باشید و درباره دکوراسیون مغازه ، دکوراسیون منزل ، دکوراسیون داخلی اماکن تجاری و طراحی و اجرای سقف کاذب بیشتر بدانید.

تزئینات آسان و ارزان در دکوراسیون داخلی آشپزخانه

هر چه به جزئیات دقت بیشتری داشته باشید، از فضای خانه و آشپزخانه و دکوراسیون منزل خود استفاده ی بهینه تری خواهید کرد. کابینت ها و قفسه ها را در قسمت بالای دیوار آشپزخانه نصب کنید. میزها را به گونه ای بچینید که بتوانید به آسانی در آشپزخانه حرکت کنید. هر چیزی که لازم دارید باید دم دستتان باشد. بهتر است وسایل آشپزخانه را در ظرف های متنوع بگنجانید؛ جعبه ها، قوطی ها و ظروف شیشه ای بزرگ و کوچک نمونه هایی از این ظرف ها هستند.

در این صورت، می توانید وسایل آشپزخانه را براساس نظم و ترتیب دلخواه تان در این ظروف کوچک اما کارآمد قرار دهید تا هر وقت به چیزی احتیاج پیدا کردید، به سرعت بتوانید آن را پیدا کنید. برای مثال، ادویه جات را در ظروف شیشه ای کوچک جای دهید و مجموعه ی چندین قوطی شیشه ای را داخل قفسه یا گنجه قرار دهید. موادی مانند برنج و ماکارونی را بهتر است در ظروف بزرگتر نگهداری کنید. چنانچه وسایلی مانند قاشق و چنگال را در جعبه های اختصاصی قرار دهید، استفاده از آنها آسانتر خواهد بود.




آویزها


با استفاده از زنجیر و غربال های مخصوص باغچه می توانید آویزهای زیبایی طراحی کنید که برای نگهداری محصولات باغی بسیار مناسب اند زیرا عبور هوا از لابه لای میوه ها یا صیفی جات سبب می شود که این مواد دیرتر فاسد شوند. این آویزها جای بسیار کمی می گیرند و می توان آنها را در گوشه های آشپزخانه که کاربردی ندارند، نصب کرد.




چیدن وسایل داخل جعبه


وسایلی را که در داخل جعبه ها قرار می دهید، روی قفسه های باز یا کابینت ها بگذارید. بهتر است روی هر جعبه برچسبی بچسبانید یا نشانه ای نصب کنید تا محتویاتش معلوم باشد. برای مثال، روی درپوش این جعبه های فلزی زیبا ، چنگال و چاقو قرار دارد و نشان می دهد که در درون شان این وسایل نگهداری می شود. به جای جعبه های فلزی، از جعبه های چوبی منقوش هم می توان استفاده کرد؛ هر چند دوام شان کمتر است.




نقش های کوچک

بدنه ی کابینت ها را می توانید رنگ آمیزی و تزیین کنید. شیشه ای بودن درِ این کابینت که در یک آشپزخانه ی مدرن جای گرفته، سبب شده تا ظروف شیشه ای داخل آن به چشم بیایند و رنگ های متنوع وسایل داخل شان بر جلوه ی فضای داخلی کابینت بیفزاید.



قفسه های دو طرفه


با چند ابتکار، می توانید گنجایش قفسه ها را دو برابر کنید. برای مثال در این تصویر، ظروف شیشه ای با استفاده از چند پیچ کوچک در زیر قفسه آویزان شده اند که بدین ترتیب، قسمت بالای قفسه برای قرار دادن دیگر وسایل خالی می ماند. ابتدا در وسط درپوش ظرف شیشه ای ، سوراخی ایجاد کنید و سپس درپوش را به قسمت زیرین قفسه پیچ کنید (پیچی را به کار ببرید که بلندتر از ضخامت قفسه نباشد و از رویه ی بالایی قفسه بیرون نزند).


بهتر است داخل ظرف شیشه ای مواد سبکی همچون شیرینی جات یا بیسکویت قرار دهید.




زیبا و کاربردی


در فضاهایی مانند آشپزخانه که محل کارند، وسایل کاربردی فراوانی در دکوراسیون داخلی یافت می شود؛ ولی این نکته بدان معنا نیست که این گونه وسایل نمی توانند تزیینی هم باشند. حتی ملال آورترین ابزارها هم در صورتی که طراحی مناسبی داشته باشند، زیبا و دل انگیز جلوه خواهند کرد. طاقچه ها، قفسه ها و جعبه ها از جمله وسایلی اند که حتماً در یک آشپزخانه یافت می شوند و می توان آنها را به گونه ای در کنار یکدیگر چید که متناسب و همگون با دیگر اجزای آشپزخانه به نظر برسند. ظرف های بسیار جالبی همچون سبدهای سیمی ، زیبایی خاصی دارند که سبب می شوند هرچه درون شان قرار می گیرد، زیباتر شود. رنگ نقره ای سیم ها سبب درخشندگی بیشتر دیوارها می شود و احساسی از طراوت را در فضای آشپزخانه و دکوراسیون منزل می پراکند.




گنجه ای از جنس مفتول سیمی


وسایلی که از جنس مفتول سیمی هستند، همواره درخشندگی و طراوت خاصی دارند و در ضمن، کیفیت شان نیز بسیار بالاست. این قبیل وسایل در دکوراسیون داخلی آشپزخانه های سنتی فراوان یافت می شوند و با حال و هوای مدرن نیز سازگارند. گنجه ها و قفسه های توری که وسایلی همچون لیوان، استکان و پارچ را در خود جای می دهند، آشپزخانه را بسیار زیباتر نشان می دهند زیرا درخشندگی و شفافیت این اشیا به خوبی قابل مشاهده است. این قبیل گنجه ها و قفسه ها هر چند به آشپزخانه ی شما فضایی روستایی می بخشند، ولی در عوض بسیار ارزان و زیبا هستند. برای مثال، می توانید یک جعبه ی چوبی شکسته را بردارید و برای آن پنجره ی توری تعبیه کنید. جعبه را می توانید براساس ذوق و سلیقه تان و هماهنگ با دیگر اجزای آشپزخانه رنگ آمیزی کنید. بدین ترتیب، صاحب یک گنجه ی توری زیبا و کارآمد می شوید که می تواند مجموعه ای از وسایل ضروری آشپزخانه را در خود جای دهد.

ظروف آویزان از دیوار

برای قیچی، نوار چسب، خودکار، مداد و بسیاری از وسایل ریز و درشت دیگر – که اتفاقاً گاهی وجودشان بسیاری ضروری است – به سختی می توان جای مناسبی پیدا کرد. این گونه وسایل را باید در جایی نگهداری کرد که در صورت لزوم بی درنگ بتوان به آنها دسترسی داشت. یک قفسه ی توری، برای چنین کاری کاملاً مناسب به نظر می رسد. حتی می توان گلدان کوچکی را نیز درون آن قرار داد.



دیگر وسایل مفتولی


بسیاری از وسایل مورد نیاز آشپزخانه را می توانید با استفاده از مفتول های سیمی بسازید. امروزه از انواع گوناگون فلزات گران قیمت برای ساخت چنین وسایلی استفاده می شود، ولی اگر ترجیح می دهید ابزار آشپزخانه ی تان در عین زیبایی، ارزان هم باشد، این طرح ها را فراموش نکنید. سبدهای مفتولی بسیار انعطاف پذیر، محکم و جادارند و چون وسایل داخل شان دیده می شود، چشم نوازترند. در ایران، این سبدها را از نوارهای بافته ی شده ی حصیری نیز می سازند که تا چندی پیش، صرفاً وسایلی تزیینی در دکوراسیون داخلی و دکوراسیون مغازه به شمار می آمدند، اما رفته رفته جای خود را در میان وسایل کاربردی در دکوراسیون منزل باز کرده اند.




تاقچه ی مفتولی


نصب یک تاقچه ی کوچک مفتولی روی دیوار آشپزخانه و یا آویزان از سقف کاذب ، مکانی مناسب برای قرار دادن وسایلی همچون برس، ملاقه، کفگیر و مانند اینهاست.




سبد مفتولی

سبدهای مفتولی برای جای دادن میوه جات و سبزیجات بسیار مناسب اند. تزئینات روی دسته و بدنه ی سبد به زیباتر شدن آن کمک کرده است. در ایران این گونه سبدها را از نی و حصیر هم می سازند که امروزه حتی در مناطق شهری نیز بسیار رایج شده است.

چگونه راهروی باریک منزل را وسیع جلوه دهیم

راهرو ی ورودی خانه را به آسانی می توانید به یک گالری خانگی زیبا از عکس های خاطره انگیز و سیاه و سفید یا کتابخانه ای خانگی تبدیل کنید یا از این فضا به عنوان مکانی برای افزایش فضای ذخیره سازی در خانه کمک بگیرید اما این ایده ها مستلزم این است که راهروی ورودی شما از وسعت کافی برخوردار باشد. اما اگر در خانه خود با یک راهروی ورودی باریک و تنگ مواجه هستید، کار کمی برایتان دشوار می شود. در این حالت پیش از فکرکردن درخصوص کاربرد فضا به زیباترکردن این فضا و وسعت بخشیدن آن فکر کنید.

 

* ماهنامه منزل نوشت: برای رنگ آمیزی و دکوراسیون داخلی فضای راهروی باریک از رنگی بسیار براق استفاده کنید. رنگ های براق مانند آینه نور را به خوبی منعکس می کنند و سبب می شوند فضا روشن تر و در نتیجه دلبازتر به نظر برسد. حال اگر هم زمان از آینه و از رنگ های براق برای دکوراسیون راهروی تنگ و باریک خانه خود استفاده کنید، بیشترین نتیجه حاصل خواهد شد.

* به محض نصب آینه بر دیوار راهرویی باریک و تنگ، می توان حس کرد که چقدر جلوه این فضا وسیع تر و روشن تر می شود. آینه نور و تصویر را منعکس و به این ترتیب جلوه نور و فضا را دوبرابر نمایان می کند. برای دست یافتن به بیشترین نتیجه باید آینه ای تمام قد از سقف تا کف یا آینه ای قاب شده در اندازه ای بزرگ بر دیوار نصب کنید. هم چنین برای ایجاد جلوه ای زیباتر می توانید مجموعه ای از آینه های قاب شده را بر دیوارهای دکوراسیون منزل نصب کنید.

* با کمک عناصری از قبیل یک قطعه کاغذ دیواری با طرح و رنگی چشم گیر، رنگی متمایز و هم چنین ابزارهای مختلف گچبری و طراحی سقف کاذب زیبا بر جذابیت بصری دکوراسیون داخلی این فضا بیفزایید.

* میزان نور موجود در فضای راهرو رابطه مستقیم و تنگاتنگی با وسعت و میزان دلبازی آن دارد. هرچه فضا روشن تر باشد بزرگ تر و بازتر به نظر می رسد بنابراین اهمیت میزان و نوع نورپردازی در راهرویی تنگ و باریک بسیار زیاد است. نورپردازی این فضا باید به نحوی باشد که هیچ قسمت بی نور و تاریکی در آن وجود نداشته باشد. پس بهتر است برای راهروی باریک و تنگ خانه خود نورپردازی سقفی قوی و قابل توجهی تدارک ببینید.

 

در ورودی را دریابید

رنگ و جنسی که برای در ورودی خانه انتخاب می کنید نیز نباید با سبک معماری و دکوراسیون منزل و ترکیب رنگ آن بی ارتباط باشد. با این حال شما این اجازه را دارید تا برای متمایزکردن در ورودی خانه خود از دیگر درها، از رنگی چشم گیر یا جنسی متفاوت استفاده کنید.در شماره های آینده درباره ویژگی های در ورودی آپارتمان بیشتر صحبت خواهیم کرد.

پرده مناسب هر فضا در دکوراسیون منزل

در میان لوازم دکوراسیونی خانه، پرده از جمله عناصری است که با توجه به نیاز به صرف هزینه کمتری برای تعویض آن نسبت به بقیه لوازم خانه، در لیستی که هر چند سال یک بار با هدف ایجاد تنوع برای انجام تغییر و تحولات قبل از سال نو ترتیب داده می‌شود، معمولاً در صدر قرار می گیرد.در یک تقسیم بندی اصولی و کلی، پرده های هر فضایی نیازمند دارابودن مشخصاتی هستند که در زیر به پاره‌ای از آنها همراه با فضاها به تفکیک اشاره خواهد شد.
▪ آشپزخانه: برای فضای دکوراسیون داخلی آشپزخانه معمولاً پرده‌های ساده و یا طرح دار با نقش‌های مرتبط با این فضا که معمولاً گل ها و میوه ها هستند انتخاب می‌شوند. حال ممکن است این نقش‌ها در بافت پارچه بوده و یا در قالب گلدوزی و یا تکه دوزی بر روی پرده ساده دوخته شوند. ولی در انتخاب پرده آشپزخانه رعایت دو نکته همواره توصیه می شود:
۱. هنگامی که تصمیم می گیرید از پارچه های رنگی ساده و یا طرح دار در دکوراسیون منزل استفاده کنید و رنگ کابینت‌ها و کاشی ها و به طور کلی لوازم موجود محدودیت کاربرد رنگی خاصی را برای شما ایجاد نمی کنند سعی کنید از پارچه‌هایی با رنگ‌های زرد، سبز، نارنجی، قرمز و یا از ترکیب آنها در یک پالت رنگی طرح دار انتخاب کنید. این گونه رنگ‌ها جزء خانواده رنگ‌های گرم بوده و نه تنها محیط شادی را برای خانم خانه پدید می‌آورد، خاصیت اشتهاآوری داشته و در واقع در تقسیم بندی رنگ‌های خوردنی جای می‌گیرند.
۲. از آنجا که در فضای آشپزخانه چربی، دوده حاصل از سرخ کردن و به طور کلی پختن غذا وجود دارد، پرده این قسمت از خانه زودتر از بقیه قسمت‌ها کثیف شده و نیاز به شست وشوی مکرر دارد. بنابراین پارچه ای انتخاب کنید که در برابر این نوع شست وشو ها مقاوم باشد.
▪ اتاق خواب: انتخاب پرده برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب به عوامل مختلفی شامل سن، جنس، روحیه، علایق و سلایق و به طور کلی خصوصیات صاحب و یا صاحبان اتاق بستگی دارد. به عنوان مثال اگر از یک کودک در انتخاب پرده اتاقش نظرخواهی کنید به طور قطع به وجود پرده ای نقشدار آن هم با طرح مورد علاقه اش اصرار می ورزد حال آنکه این خواسته از طرف یک نوجوان ممکن است در قالب رنگ و مدل دوخت مطرح شود. علاوه بر آن از آنجایی که در دکوراسیون داخلی اتاق خواب عناصر پارچه ای دیگر همچون روتختی و متعلقات آن شامل کوسن ها، کلاهک آباژور و غیره وجود دارد، حفظ هماهنگی بین رنگ و نقش آنها و پرده از جمله مسائلی است که هنگام انتخاب پرده می بایست، مورد توجه قرار گیرد.
بسیاری از افراد برای دستیابی راحت تر به چنین نتیجه‌ای در بازسازی ساختمان و یا چیدمان دکوراسیون منزل یک و یا چند پارچه هماهنگ را برای کلیه عناصر پارچه ای اتاق خواب انتخاب کرده و تحولی کلی را در این محیط پدید می آورند. ولی لازم به یادآوری است که معمولاً پرده های متعلق به فضای اتاق خواب از نقش و طرح و حتی رنگ بیشتری نسبت به دیگر فضاها برخوردار هستند ولی مهم این است که هنگام انتخاب طرح و رنگ تاثیرات ناشی از آنها را بر روی روحیه خود و فرزندانتان و اساساً کاربرد فضا که محیطی است جهت آر امش و استراحت در نظر بگیرید. انتخاب رنگ‌های بسیار تند و گرم اگرچه ممکن است با حفظ هماهنگی در کلیه لوازم محیط در وهله اول فضای زیبایی را ایجاد کند ولی تاثیر آن در رفتار و روحیه افراد آن اتاق به خصوص در مورد بچه ها به سرعت جلوه گر خواهد شد.پس آشنایی با رنگ ها و تاثیرات ناشی از آنها می تواند بسیار کمک کننده باشد.
▪ اتاق پذیرایی: از آنجایی که این فضا یک مکان رسمی است و با توجه به اینکه ما ایرانیان اصولاً مهمان نواز بوده و بهترین ها را برای مهمانانمان خواسته ایم، پرده های متعلق به دکوراسیون داخلی این محیط نیز به لحاظ جنس پارچه، طرح، مدل و حتی ارزش مادی معمولاً با بقیه فضاهای خانه متفاوتند. در چنین فضاهایی اغلب از تلفیق دو یا حتی سه پارچه هماهنگ به لحاظ طرح و رنگ استفاده می کنند. در واقع در اکثر مدل ها پارچه ای نازک از جنس تور و یا حریر برای پوشش کل پنجره اختصاص یافته و در صورت دلخواه پارچه های ضخیم به عنوان والان و یا دکور و یا حتی هر دو بخش دیگری از این ترکیب را تشکیل می دهند.
نکته اینجا است که در بازسازی ساختمان رنگ های مورد استفاده در چنین فضاهایی معمولاً از میان رنگ های خنثی همچون کرم، شیری، سفید، طلایی کمرنگ انتخاب شده و طرح های آن نیز تک گل هایی از خود پارچه و یا گل برجسته از نخ‌های مختلف و یا نوار روبانی هستند ولی در پایان ذکر این توصیه ضروری است که در چنین فضایی اگرچه محدودیت‌هایی همچون حفظ هماهنگی با دیگر لوازم دکوراسیونی شامل فرش، مبلمان، تابلو و غیره وجود دارد ولی می توان قالب ها را شکسته و همزمان با در نظر گرفتن موارد فوق و همچنین اصول دکوراسیونی دست به ابتکاراتی متفاوت تر زد. به عنوان مثال کاربرد انواع پارچه های سنتی و سوزن دوزی شده و ترکیب آنها با یکدیگر چه در حالت دوخته شده و چه بدون دوخت در ترکیبی مدل دار کنار همدیگر به همراه روبان و نخ های کنفی به عنوان پرده را می توان از این جمله برشمرد.